Podczas zajęć w pracowni uczestnicy poznają różnorodne techniki wywodzące się ze sztuki użytkowej, grafiki, hafciarstwa, malarstwa.
Charakter zajęć jest urozmaicony i dostosowany do potrzeb i możliwości uczestników.
Stosowana jest metoda pozytywnych wzmocnień, metody oparte na działalności praktycznej, na słowie oraz metody oglądowe.
Poprzez wykonywane prace podopieczni rozwijają wyobraźnię i kreatywność.
Usprawniają zręczność manualną, rozwijają percepcję wzrokową oraz wydłużają okres koncentracji uwagi. Praca pozwala im również na odreagowanie wewnętrznych napięć, uspokojenie i wyciszenie.
Uczestnicy zdobywają praktyczne umiejętności wykonywania konkretnych czynności oraz umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami.
Mają możliwość kształtowania umiejętność współdziałania w grupie, jak również uczą się przestrzegania regulaminu, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
U uczestnika głębiej upośledzonego wykorzystując elementy metody SI, stymulowane są poszczególne zmysły i doskonalona ich koordynacja. Poprzez ćwiczenia manualne usprawniana jest motoryka mała.
Dzięki różnorodności technik każdy podopieczny może odkryć indywidualne predyspozycje i zdolności.